torstai 12. elokuuta 2010

Haukka tehtaalla korjauksessa















Elokuu on ollut perinteisesti merikalastuksessa ns. rospuuttoaikaa. Toki kuhaa tulisi ja varmasti haukeakin saisi, mutta ei oikein innosta lähteä sinilevähippuiseen yli 20 asteiseen veteen kalaan.

Siksi elokuu onkin hyvä kuukausi kaluston kunnostamiseen. Havaitsin keväällä rakkaassa kalakaverissani Silver Hawk vm 2006 outoja halkeamia peräpeilin tukipalkeissa. Lähetin kuvat tehtaalle ja sieltä tuli samantien vastaus, että vene heti korjaukseen kun mahdollista. Kevättaimensesonki puski kuitenkin päälle ja siirsin korjauksen elokuulle.

Eilen vein veneen puolimatkaan Ähtäriä ja tapasin samalla Martti Haapaniemen Silveriltä. Oli siinä miehellä ihmettelemistä kun näytin missä vika oli. Ei ollut kuulemma koskaan ollut moista vikaa missään. Tehdaskin odottaa innolla mitä tuleman pitää. Näin ollen vene on nyt Ähtärissä, jossa siitä poistetaan koko lujitemuovikansi ja runko tarkastetaan ja korjataan perusteellisesti. Hieno asenne tehtaalla - pitävät asiakkaista huolta!

Tein lisäksi listaa muista korjauksista, jotka ovat tulleet matkan aikana. Korjaukseen menivät: kaiteet (jotka aina löystyvät), kuskin penkin kiinnitys (puuruuvit ehkä vähän könö viritelmä), laatikostojen popniittaukset (kolisevat niin pirusti kun ovat löystyneet).Kuten ehkä tämän blogin lukijat tietävät, meikäläinenhän kalastaa kelissä kuin kelissä joten vene on kovassa käytössä avovesikauden ajan. Toki ajan siististi eikä mulla ole mitään intoa loikkia, mutta välillä aallot vaan heittävät aikamoisesti!

Lisäksi omalla kustannuksella tilasin vielä uuden kumilistan kylkeen. Tärkeä juttu vielä, jonka Martti huomasi oli se, että trailerini laakerit olivat pettämässä. Ihmettelinkin kun vähän ennen tapaamispaikkaa traikku alkoi vetelemään, ilmeisesti laakerit olivat matkansa päässä. Vaihtavat nekin tehtaalla - kiitos! Ja hienoa ettei sattunut mitään onnettomuuksia.

Nyt sitten vaan odottelen tehtaalta soittoa milloin työkalu on taas kunnossa. On hienoa lähteä syyskauteen kunnostetulla veneellä. Kyllä se keli onneksi kohta rupeaa pakolla viilenemään!

4 kommenttia:

  1. Mainiota. Jäädään odottelemaan, mitä ratkaisuja lapsuksiin tehtaalla keksivät. Laitathan lukijoille dataa kun vene on valmis.

    VastaaPoista
  2. Aika isot remontit työn alla. Toivottavasti Haukka tulee takaisin kauden alkuun mennessä.
    Itsellänikin oli pieniä remontteja kesällä. Eivät tosin liittyneet suoraan
    Ähtärin tekemisiin. Vaihtoon meni hydrauliohjaussylinteri ja kaukosäätökaapelit. Nyt on sitten uusi sylinteri ja uudet platinakaapelit. Tällä hetkellä toimii taas hienosti. Rahaa meni 861,40 € - tai jotain sinnepäin.

    Hyviä parannuksia nuo ensi vuodelle tulevat. Itse olen sisäpintaa vahannut vähintään kerran kaudessa, mutta silti lika pinttyy helposti.
    Keulatäkin karhennus on selvästi kulunut sillä seurauksella, ettei sitä
    perusmyrkyillä oikein valkoiseksi enää tunnu saavan. Eli muodikas harmaampi sisus on tullut vähän niinkuin itsestään. Tai kellertävä se oikeastaan on.

    Jos veneidenkin laatu on välillä mitä sattuu, niin varsinainen viidakko on kyllä trailerimaailma. Laatua ja suunnittelua on tarjolla laajalla
    skaalalla melko huonosta aina hengen vaaralliseen välinpitämättömyyteen. Heikko laatu trailereissa koskee mm. vetopäitä, vinssejä, vinssin liinoja/vaijereita, jarrujen suojauksia, laakereita, laakereiden suojauksia, valoja, valojen suojauksia, vinssipukkeja, kölirullia, käytettävyyttä, kestävyyttä ja huollettavuutta. Sen lisäksi veneet tulevat trailereissa lähes poikkeuksetta liian korkealle, vinssit vetävät veneet ylös kölirullilta sillä seurauksella, että vedossa veneeseen kohdistuu tolkuton rasitus. Kaiken lisäksi trailerit ovat rumia.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Trailerien laakerit on kulutustavaraa. Tämä tuli karvaasti todistettua viime kesänä. Alamäessä pamahti ja pientareen puolen rengas alkoi hillittömän lenksutuksen. Kun sitten lopulta saatiin vene ja traileri pysäytettyä ja tunkki akselin alle niin eikös koko rengas irronnut.
    Onneksi ei irronnut vauhdissa, vaan kesti loppuun saakka. Pientä asfaltti-ihottumaa olisi saattanut alas laskettu jammu kärsiä... Nyt kuitenkin selvittiin muutaman tunnin pysähdyksellä ja kevyellä kenttäremontilla.
    Vaihtakaa laakerit ajoissa. Edes ne "vesisuojatut" ei kestä montaa vuotta!

    VastaaPoista