Nostimme maanantaina veneen ylös Vuosaaresta ja jo heti venettä hakiessa olin valmistautunut ongelman selvitykseen. Kiitokset jo tässä vaiheessa vinkeistä Tapsa Lääkkölälle Aditasta, Pasi Taposelle ja Nybergin Kaitsulle Hondan huollosta. Kiitokset myös Santtu Poutaselle nelivetoavusta.
Syypää vikaan oli hapettunut jakorasia moottorin päävirtakaapelissa. Koneen oma noin 1,5 metrinen johto on liitetty veneen päävirtajohtoon jakorasialla joka sijaitsee takapenkin alla. Avasin rasian ja kummatkin liitoskohdat olivat hapettuneet ja hieman niitä liikuttamalla sain sähköt palaamaan. Meni vähän aikaa ja ne katosivat taas. Onneksi saimme kuitenkin paatin ylös oman koneen voimin ja voin nyt hoitaa liittimen kontaktit taas toimiviksi.
Pieni kehityksen paikka olisi tosiaan tässäkin: liittimet on asetettu poikittain, jolloin miinusnapa jää jakorasian väliseinän toiselle puolelle ja se on vaikea avata. Helpompaa olisi jos jakorasia olisi asennettu pitkittäin veneen suuntaisesti. Lisäksi täytyy ihmetellä kyllä näitä kummallisia sähkövirityksiä kun autossakin ne on tehty huomattavasti paremmin. Aivan avoimet liittimet peräosassa jossa on aina kosteutta. Eikö näitäkin voisi paremmin koteloida vedenpitävästi?
Tarkistakaahan kaikki silveristit ja mikseivät muutkin nyt tuo jakorasia, jottei tule sitten ongelmia!
Tuttu ongelma vanhasta Foxista.
VastaaPoistaJoutui laittamaan kaikki sähköt uusiksi...
Kyllä täytyy olla aika käsi jos ei tuollasta vikaa löydä...
VastaaPoistaomassa tapauksessa samaan aikaan tiensä päähän tulivat myös katkaisijat ja niille tulevat johdot yms. Eli paketti oli ns. Valmis! Ja nämäkin tulivat tarkastettua ainoastaan hapettuneen päävirtajohdon takia...
VastaaPoistaAnonyymille tiedoksi että kun noin yllättäen tulee vikaa ja pimeää, niin eipä siinä kannata ruveta kovassa aallokossa ropaamaan penkin alla...
VastaaPoistaEi kannata ropata ei mutta huvikseen voi alkaa heittelemään ja odottelemaan hinausta.Kova oli keli?? Valitettavasti monellakaan ei ole minkäänlaista käsitystä yksinkertaisistakaan vianhaun "jipoista" vaan päästellään sokeasti luottaen nykytekniikkaan ja ollaan housut kintuissa kun jotain hämärää on toiminnoissa.
VastaaPoistaTämä päävirtakytkimen ohittaminen olisi kyllä ollut helppo homma.
VastaaPoistaKiitos Z:lle kuvan laittamisesta ja vian selvittämisestä. Tuosta tiedosta voi olla oikeata hyötyä muille kädettömille veneilijöille. Kaikille ei päävirtakytkimen ohittaminen pimenevällä merellä ole ehkä ihan helppo homma.
VastaaPoistaTähän väliin sivullisena korjaan, että kyseessä ei ollut päävirtakytkimen ohitus jakoavaimella.
VastaaPoistaMoottorilta tulevat virtajohdot ovat merkistä riippumatta noin metrin pituiset, joita on pakko jatkaa. Liitosrasiat löytyvät peräpenkin alta ja Antin tapauksessa juuri tämä liitos oli hapettunut. Koteloinnin ansiosta liitoskohta ei myöskään ole "silmien alla". Kotelo pitää avata ja muistaa tarkistaa joka vuosi.
Paskat tarvi joka vuosi avata, sen kerralla putsaa ja rasvaa vesivaseliinillä kunnolla, niin ei tuu hapettumia. Se noissa kaikkissa liitoksissa on ongelma kun niissä ei ole rasvoja liitoksissa. Nimim. oman foxin liitkset juuri fixanneena
VastaaPoista